کاربرد زنجیر و دنده موتورسیکلت بحث این مقاله می‌ باشد. استفاده از موتور سیکلت به جای خودرو امروزه روز به روز زیادتر شده تا جایی که بین همه سن‌ ها محبوب گردیده است. همه ما از ویژگی و کاربردهای موتور سیکلت باخبر هستیم. در مقاله‌ های قبلی به تعریف و معرفی انواع موتورسیکلت و قطعات آن پرداخته‌ ایم. برای خواندن این مطالب به مقالات مربوطه در سایت مجموعه مراجعه کنید.

دنده زنجیر موتور سیکلت وسیله‌ ای است که توانایی انتقال نیرو را دارد. به همین دلیل سرعت، مقدار گشتاور و جهت چرخش به طور متناوب تغییر می‌ کند. چرخ دنده با داشتن ردیفی از دندانه‌ ها، محلی برای قرارگیری زنجیر را به وجود می‌ آورد.

به عبارتی چرخ دنده به تنهایی مفهوم و کاربردی ندارد. با قرارگیری زنجیر بر روی چرخ دنده‌ و حرکت بر روی آن می‌ تواند نیروی تولیدی را به چرخ دنده‌ های دیگر منتقل نمایند. همانطور که گفته شد در این مقاله به آشنایی با کاربرد دنده و زنجیر موتور سیکلت و انواع آن می‌ پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

کاربرد دنده و زنجیر موتور سیکلت چیست؟

انواع زنجیر موتورسیکلت

همه ما زنجیرها را به مقاومت بالای آن می‌ شناسیم. تنها عوامل خارجی هستند که می‌ توانند زنجیرها را فرسوده کنند. زنجیر همانطور که گفته شد نیرو را بین چرخ دنده‌ ها انتقال می‌ دهد. به عبارتی دیگر زنجیر نیرو را از انجین موتور سیکلت گرفته و آن را به سوی چرخ دنده عقب می‌ راند.

زنجیرهای موتور سیکلت بر اساس ظاهر و کیفیتی که دارند به چند نوع تقسیم می‌ شوند. زنجیر موتور سیکلت شامل زنجیرهای استاندارد، زنجیر حلقه‌ ای x، حلقه‌ هایo_Ring ، و زنجیر heavy daty می‌ باشد. زنجیر استاندارد یکی از انواع زنجیرهای قدیمی است که نسبت به سایر زنجیرها وزن کمتری دارد. به همین دلیل در موتور سیکلت‌ های امروزی از آن استفاده نمی‌ کنند.

حلقه‌ های o_Ring به صورت o انگلیسی می‌ باشند و به دلیل شکل و موقعیت قرارگیری اصطکاک ایجاد نمی‌ کنند. زنجیرهای حلقه‌ ای x همانند اسمشان به صورت x هستند، برای اینکه عمر این زنجیرها را افزایش دهید، می‌ توانید آن را روغن کاری کنید. در نهایت زنجیرهای heavy daty تنها در موتور سیکلت‌ های جاده‌ ای، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

چه اتفاق‌ هایی ممکن است برای زنجیر موتور سیکلت رخ بدهد؟

نگهداری اصولی و صحیح از قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت امری مهم تلقی می‌ شود. بررسی و سرویس ماهانه موتور سیکلت باعث می‌ شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. بررسی زنجیر موتور سیکلت باید هر دو ماه اتفاق بیفتد. استفاده از زنجیر باکیفیت عمر استفاده از آن را بیشتر می‌ کند. یکی از اتفاق‌ هایی که ممکن است رخ دهد، پاره شدن زنجیر موتور سیکلت است که هنگام رخ دادن این مشکل حتماً موتور سیکلت را متوقف کنید.

با پاره شدن زنجیر، نیرو به چرخ موتور سیکلت نمی‌ رسد و باعث می‌ شود که موتور سیکلت سوار تعادل خود را از دست داده و در جاده لیز بخورد. از دیگر مواردی که ممکن است برای زنجیر موتور سیکلت رخ بدهد، سفت یا شل شدن آن است. این مورد هنگامی رخ می‌ دهد که از زنجیرهای ارزان قیمت یا بی‌ کیفیت استفاده کرده باشید. بنابراین در هنگام خرید باید به کیفیت آن توجه کنید تا ماندگاری آن بیشتر شود.

شما می‌توانید ست دنده زنجیر موتورسیکلت یا دیگر قطعات موتور همچون قطعات فلزی موتورسیکلت را از سایت پیشتاز تجارت خریداری فرمایید. نگهداری نامناسب، زنگ زدگی زنجیر، کشش اشتباه از جمله مواردی هستند که ممکن است برای زنجیرهای بی کیفیت رخ بدهد و در نهایت دچار پارگی زنجیر شود. در ادامه به روش‌ های درست نگهداری از زنجیر موتور سیکلت می‌ پردازیم.

کاربرد دنده و زنجیر موتور سیکلت چیست؟

نگهداری اصولی از زنجیر موتورسیکلت

از عوامل و کارهایی که باعث عمر طولانی زنجیر موتورسیکلت می‌ شود، روانکاری آن می‌ باشد. به این صورت که هربار زنجیر را به روغن آغشته کنید. حفاظت از قسمت‌ های ترک خورده، تمیز کردن با کمپرسور هوا از دیگر نکاتی است که باید در نگهداری زنجیر موتورسیکلت به آن توجه شود.

کاربردهای دنده در موتورسیکلت

گیربکس یا دنده موتور سیکلت به عنوان یکی از قطعات و عملکردهای مهم در موتورسیکلت به شمار می‌ رود. کنترل گیربکس یا دنده ممکن است در موتور سیکلت‌ های امروزی وجود نداشته باشد. این قطعه در موتور سیکلت کاربردهای مهمی چون حفظ سرعت موتور یا تنظیم سرعت مورد نظر را دارد. همچنین این امکان را به موتور سیکلت سوار می‌ دهد که در زمان استراحت موتور، چرخ آن بچرخد.

تعویض به موقع دنده و نگهداری آن از دیگر مواردی است که باید به آن توجه گردد. این قطعه همانطور که گفته شد در تنظیم نیروی وارده بر چرخ‌ ها دست دارد. به همین دلیل یکی از قطعات مهم و اساسی موتور سیکلت به شمار می‌ رود. در نهایت اگر بخواهیم بطور کلی وظیفه و کاربرد دنده را در موتور به شما بگوییم؛ باید گفت که وظیفه آن تعادل و حفظ سرعت و نیرو می‌ باشد.

کاربرد دنده و زنجیر موتور سیکلت چیست؟

کاربردهای زنجیر موتور سیکلت

همانطور که در اول این مقاله ذکر شد، چرخ دنده بدون زنجیر نمی‌ تواند وظیفه خود را انجام دهد و برای حرکت به کمک زنجیر و انتقال نیروی آن نیازمند است. پس می‌ توان گفت مهم‌ترین کاربرد زنجیر، انتقال نیرو به چرخ عقب موتور سیکلت می‌ باشد.

زنجیر، وظیفه انتقال نیرو (گرفتن نیرو از گیربکس یا دنده) به چرخ را دارد. به عبارتی دیگر انجین موتور سیکلت برای اینکه قدرت خود را نشان بدهد، نیازمند یک وسیله‌ ای می‌ باشد. این وسیله همان زنجیر است. با استفاده از زنجیر می‌ توانید تا ۹۸ درصد از قدرت انجین را نشان دهید. همه انواع زنجیرهای نام برده شده در بالا، یکسری معایب و مزایایی شبیه به هم دارند.

به عنوان نمونه اگر بخواهیم به یک مورد از معایب آن بپردازیم، می‌ توانیم به عمر کم آن و رسیدگی مکرر به آن را اشاره کنیم. در کلام آخر باید بگوییم که همه انواع موتور سیکلت‌ ها برای انتقال نیروی خود، نیازمند زنجیر یا تسمه موتور هستند. استفاده از زنجیرهای باکیفیت و اصلی عمر طولانی دارند. به همین دلیل می‌ توانید با خیالی راحت به موتور سواری بپردازید.

با این حال بطور مرتب هر دو ماه شما باید به بررسی زنجیر موتور خود پرداخته تا متوجه مشکلاتی چون زنگ زدگی و ترک خوردگی آن شوید. همچین همانطور که گفته شد، برای اینکه ۴۰ درصد بر عمر زنجیر خود بیفزایید، شما بطور مرتب باید زنجیر را روغن کاری کنید. برای خرید این محصول با قیمت مناسب،  مجموعه پیشتاز تجارت در خدمت شماست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها