گاهی اوقات مشکلاتی در سیستم یک موتورسیکلت به وجود می‌ آید که موتور به حالت ریپ زدن در می‌ آید. در این حالت باید اقداماتی را انجام داد تا از آسیب رسیدن به بخش‌ های مختلف موتور سیکلت جلوگیری شود. مشکل ریپ زدن برای انواع موتورسیکلت‌ ها ممکن است پیش بیاید. عوامل مختلفی روی این مشکل تاثیرگذارند که می‌ توان به بنزین، شمع، سرعت و یا موارد بسیار زیاد دیگری اشاره نمود. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

ریپ زدن موتور سیکلت

ریپ زدن به چه معناست؟

ریپ زدن در لغت به معنای عدم توازن و تعادل در انجام یک کار است. ریپ زدن می‌ تواند برای انواع خودرو و موتورسیکلت اتفاق بیفتد. اگر یک بخش از موتور سیکلت دچار مشکل باشد در هنگام کار کردن آن یک لرزش به وجود می‌ آید که به اصطلاح به آن ریپ زدن می گویند. ریپ زدن موتور سیکلت به دلایل مختلفی ایجاد می‌ شود که اگر شما آن را حس کنید باید سریعا نسبت به برطرف کردن عیب موتورسیکلت اقدامات لازم را انجام دهید. اگر در ابتدای ایجاد چنین مشکل آن را برطرف نمایید هزینه زیادی برای شما به وجود نخواهد آمد اما اگر سهل‌انگاری کنید و ریپ زدن موتورسیکلت تا مدت زیادی طول بکشد باید هزینه‌ های زیادی برای برطرف کردن عیب آن پرداخت نمایید.

سرعت بالای موتور سیکلت

یکی از دلایل ریپ زدن موتور سیکلت سرعت بالای موتور و دور موتور بالا است. زمانی که سرعت موتور شما بالاست اگر موتور شما شروع به ریپ زدن کند باید به خراب بودن شمع‌ ها شک کنید. اگر پلاتین شمع سوخته باشد ممکن است در سرعت‌ های بالا موتور شما لرزش پیدا کند. در این شرایط شما باید شمع‌ های موتور را بررسی کرده و اگر آنها خراب بودند آن ها را تعویض نمایید. اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید. تشخیص خراب بودن شمع‌ ها هم باید توسط همین شخص انجام شود. در برخی مواقع ممکن است شمع‌ ها نیاز به تعمیر داشته باشند.

کثیف شدن وایرها

 یکی از دلایل دیگر در ریپ زدن موتور سیکلت کثیف شدن وایرها است. خراب شدن وایر ها می‌ تواند مشکلات قابل توجهی در موتورسیکلت به وجود آورد. در این حالت باید وایرها را بررسی نمایید و اگر آن‌ ها کثیف و یا خراب باشند آن‌ ها را تمیز یا تعویض کنید. اگر در سرعت بالا با ریپ زدن مواجه شدید و شمع‌ های موتور سالم بودند حتما وضعیت وایر را چک کنید.

دلکو نقش مهمی در ریپ زدن دارد

وضعیت نامناسب دلکو هم از دیگر دلایل ریپ زدن موتورسیکلت است. اگر دلکوها در جای خودشان نباشند موتور ریپ می‌ زند. جابجایی آنها باعث بروز مشکلات زیادی در موتورسیکلت می شود. سفت کردن دلکو و قرار دادن آن در جای خود به رفع این مشکل کمک می‌ کند. کثیف شدن دلکو نیز باعث می شود که این قطعه وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد و موتور سیکلت ریپ می زند. برای تعویض این قطعه نیز می‌ توان از لوازم یدکی موتورسیکلت که کیفیت بالایی داشته باشند استفاده نمود.

علت ریپ زدن موتور

مشکل در سیستم بنزین‌ رسانی موتور

اگر سیستم بنزین رسانی موتور سیکلت دچار مشکل شود می‌ تواند دلیل مناسبی برای ریپ زدن موتور باشد. اگر در باک موتور سیکلت بنزین کافی وجود نداشته باشد و یا مسیر بنزین‌ رسانی موتورسیکلت به مشکل مواجه شود در هر شرایطی و در حالت کار کردن موتورسیکلت در حالت ایستاده نیز موتورسیکلت ریپ می زند. در این حالت باید سیستم بنزین‌ رسانی به طور کامل و با دقت بالا موردبررسی قرار گیرد. اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید از یک متخصص بخواهید که این سیستم را مورد بررسی قرار داده و عیب آن را برطرف نماید.

داغ شدن بیش از حد موتور

یکی دیگر از مواردی که باعث ریپ زدن موتور می شود بالا رفتن دمای موتور است. اگر موتور سیکلت را به طور مداوم روشن و خاموش نمایید و از آن زیاد استفاده کنید دمای موتور بالا رفته و باعث ریپ زدن آن می‌ شود. در این حالت باید سیستم خنک کننده موتور مورد بررسی قرار گیرد. شما در هر حالتی که با این مشکل مواجه شوید باید موتور‌سیکلت را خاموش کرده و عیب آن را برطرف نمایید.

ریپ زدن موتورسیکلت باعث مشکلات بسیار زیادی در آن خواهد شد. گاهی اوقات برای برطرف کردن عیب ریپ زدن موتورسیکلت باید از لوازم جانبی موتورسیکلت استفاده نمود. سعی کنید بهترین برندهای موتورسیکلت را برای خرید خود انتخاب نمایید تا مشکلات آنها کمتر باشد. یکی از برندهای مناسب برای خرید موتورسیکلت برند هوندا است. شاید برای شما این سوال پیش آید که هوندا کیست؟ باید بگوییم که این شخص بزرگترین تولید کننده موتورسیکلت است.

ریپ زدن موتور

اقدامات مهم در زمان ریپ زدن موتورسیکلت

اگر در هر شرایطی با مشکل ریپ زدن موتورسیکلت مواجه شدید باید با توجه به نکات بالا اقدامات لازم را برای برطرف کردن مشکل آن انجام دهید. شما باید با قسمت های مختلف موتور سیکلت آشنا باشید تا بتوانید حداقل اقدامات اولیه را برای برطرف کردن عیب آن انجام دهید. امروز مجموعه‌ های زیادی در کشور، خدمات مختلفی در زمینه تعمیر موتورسیکلت انجام می‌ دهند. شما می‌ توانید در صورت ایجاد چنین مشکلی در موتور خود با آن ها تماس گرفته و مشاوره لازم را دریافت نمایید.

در مجموعه ما یک پرسنل آموزش دیده برای تعمیر انواع موتورسیکلت وجود دارد. شما می‌ توانید موتورسیکلت خود را به تعمیر کاران ماهر و با تجربه ما بسپارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن عیب موتور سیکلت شما را موردبررسی قرار دهند. هزینه تعمیر موتور سیکلت با توجه به زمانی که برای تعمیر آن نیاز است متفاوت می‌ باشد. گاهی اوقات باید قسمت‌ های مختلف موتور سیکلت تعمیر شده و هزینه بالایی برای آن پرداخت گردد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب برای شما توضیح دادیم گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی که در سیستم‌ های مختلف موتورسیکلت به وجود می‌ آید راکب موتورسیکلت احساس لرزش شدیدی را حس می‌ کند که به آن ریپ زدن موتورسیکلت می‌ گویند. اگر موتور سیکلت به حالت ریپ زدن در آید باید سریع آن را خاموش کرده و عیب آن را برطرف نمایید.

سهل‌ انگاری در حالت ریپ زدن موتور‌سیکلت باعث آسیب زیاد به بخش‌های مختلف آن خواهد شد. از آنجایی که این روزها هزینه تعمیر موتورسیکلت افزایش پیدا کرده است باید در ابتدای ایجاد مشکل در موتورسیکلت، آن را برطرف نمایید تا از ایجاد هزینه‌ های گزاف برای تعمیر آن بپردازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره‌ های درج شده تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها